پیشنهاد قوه در عفو اغتشاشگران، گرچه از موضع قدرت و موجب بازیابی سرمایه اجتماعی است اما دلسردی مقابله کنندگان با آشوب و کاهش انگیزه آنان در تحرکات بعدی را موجب میشود.
ضمن آنکه تردید جدی در تفکیک فریبخوردگان از سازمانیهایی وجود دارد که طبق آموزشها موظف به حساسیتزدایی و انکار وابستگی خود بودهاند.
پینوشت: رهبر انقلاب همواره با پیشنهادهای عفو عمومی رؤسای قوه موافقت کردهاند با این فرض که قاعدتا محاسبه درستی از پیشنهاد خود داشتهاند؛ درحالیکه اینجا دقیقا همان منطق و محاسبه پیشنهاد دهندگان، محل اشکال است!
مبنای پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، کاهش تراکم کاری و بارمالی قوه و تحمیل هزینه آن به کل کشور است.
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
اژهای: «این فرصت را برای آنان فراهم کردیم تا آیندهشان بهواسطه ثبت کیفری تحت تأثیر قرار نگیرد. بدیهی است چنانچه این افراد عفو شده مجدد مرتکب جرم شوند، طبق قانون برخورد سنگینتری با آنها خواهد شد».
سؤال: با وجود عدم ثبت سابقه کیفری، چطور میتوانید قانونا برخورد سنگینتری با عفو شدگان داشته باشید؟!
پینوشت: توضیح آنکه تکرار جرم به عنوان یکی از عوامل مشدده مجازات، در عفو که سابقه مجرمانه در پرونده کیفری ثبت نمیشود قابلیت اعمال نمییابد.
۱۴۰۱/۱۱/۱۷
وقتی «ما» از تبعات عفو ابراز نگرانی نکنیم و آن را فراتر از لیاقت مجرمان ننامیم، نتیجه همین میشود که شیاطین، این عفو کریمانه را هم ابزار تخریب و تخطئه قرار میدهند و با کنارهم آوردن تیتر «عفو گسترده» و تصویر «رهبر انقلاب در زندان»، این اقدام را «عفو مجرم در حق مردم» القاء مینمایند!
۱۴۰۱/۱۱/۱۷
هیچ تصمیمی بدون هزینه نیست.
نگرانیها را از تبعات عفو عمومی گفتیم، وجوه مثبت غالب را نیز بیان کنیم:
۱. دستبهسر کردن ضدانقلاب در تصمیم به فراخوان
۲. پالس غلبه و قدرت به ضدانقلاب و القاء رسمی شکست پروژه ققنوس
۳. ترمیم شکافهای اجتماعی
۴. افزایش تمرکز کشور بر مسائل امنیتی پیرامونی
۵. همراهسازی افکارعمومی در برخوردهای بعدی نظام با عوامل اغتشاشات
۶. نمایش شفقت نظام جمهوری اسلامی دربرابر شقاوت حکومت پهلوی
۷. مقابله با ایران هراسی و تحریمهای حقوق بشری
۸. تبدیل کینه محکومان به قدردانی عفو شدگان
۹. کاهش فشار کاری قوه قضائیه
۱۰. کاهش بار مالی دولت و بودجه عمومی
۱۴۰۱/۱۱/۱۹
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.