همانطور که حجم یک شئ را «طول، عرض و ارتفاع» آن تشکیل میدهد، ابعاد تصویر ذهنی از یک وزنکشی سیاسی-اجتماعی را نیز «کمیت، کیفیت و رؤیت» آن بهوجود میآورد.
کمیت، تعداد نفراتی است که برای اعلام موضع گرد هم آمدهاند.
کیفیت، شدت و حدت انگیزه و موضع افراد است.
رؤیت نیز ضریبی است که یک واقعه در رسانههای جمعی و اجتماعی میگیرد و دیده میشود.
بنابراین به هر میزان که هر کدام از مؤلفههای کمیت، کیفیت یا رؤیت بیشتر باشد، ابعاد انگاره و تصویر ذهنی جامعه از آن واقعه بزرگتر خواهد بود.
برای تقریب به ذهن میتوان گفت حضور توأم با سکوت ۱۰ نفر (کمیت بیشتر) وزن و ابعاد برابری دارد با فریاد ۱ نفر (کیفیت بیشتر)؛ و حضور ۱ مرتبه دیده شده ۱۰ نفر (کمیت بیشتر) برابر است با حضور ۱ نفر که توسط ۱۰ نفر دیده شده (رؤیت بیشتر).
فرمول مهمِ «ابعاد انگاره = کمیت × کیفیت × رؤیت» مبنای کلی و عمومی عملیاتهای روانی علیه جامعه هدف است؛ آنچنانکه طرف مقابل با علم به قلت عددی خود (کمیت) اندک جماعتی را که به طور سازماندهی شده در یک نقطه جمع میکند، با طرح شعارهای ساختار شکن (کیفیت) و ضریبدهی بالای رسانهای (رؤیت) به عنوان جریان غالب، قالب نموده و ابعاد انگاره مطلوب را حجیم جلوه میدهد.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.