احمد قدیری

احمد قدیری

پرودگارم! توفیق ده جز برای تو ننویسم و جز تو ملاک و معیاری بر ارزش گذاری نگاشته هایم نداشته باشم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

1) ایالات متحده‌ی مکزیک با در اختیار داشتن 15.7 میلیارد بشکه ذخایر نفتی، نهمین دارنده‌ی بزرگ نفت جهان است که پس از کانادا، با صادرات روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به آمریکا، بیشترین نیاز نفتی این کشور را تامین می کند. (1) از این روی آمریکا درصدد است تا به موازات تلاش برای خصوصی سازی صنعت نفت مکزیک (سپردن آن به دست شرکت های چند ملیتی آمریکا) و حفظ و تشدید وابستگی این کشور به آمریکا (2)، ذخایر آن را نیز _که مهمترین منبع درآمد ارزی این کشور به شمار رفته و 40% بودجه سالیانه‌ی آن را تشکیل می دهد_ به عاملیت مافیای مخدر تصاحب نماید.


2) قاچاقچیان مواد مخدر که وجود آن برای دولت مکزیک، سال ها است به یک بحران دامنه دار تبدیل شده (3)، معظلات بزرگی را برای این کشور به وجود آورده است. از جمله اینکه به دلیل جنایت گسترده، اکنون مکزیک پیشتاز آدم ربایی در جهان است و در 6 سال اخیر حدود 9 هزار نفر قربانی اقدامات باندهای قاچاق مواد مخدر و تبهکاری شده اند. در واقع مکزیک به عنوان محل ترانزیت کوکائین، هروئین و ماری جوانا از کلمبیا به آمریکا _به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده‌ی مواد مخدر جهان_ (4) با حمایت و هدایت کشور دارای منافع از این پدیده (آمریکا) خسارات زیادی را متحمل می شود. (5)


3) کشور آمریکایی و راست گرای کلمبیا که در جنوب آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی واقع است، به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، اسرائیلِ آمریکای لاتین و عامل سیاست های آمریکا در منطقه می باشد. به طوری که آمریکا در پوشش کلمبیا، مناطق مرزی اکوادور را با هواپیما چندین بار بمباران کرد؛ و به ونزوئلا خرابکار اعزام می نماید و از این طریق به تضعیف دو کشور چپ گرا و ضد آمریکایی منطقه پرداخته و از همین این رو است که اکنون نیروهای نظامی ونزوئلا و کلمبیا در دو سوی مرزهای شان صف آرایی کرده اند (6). حال این سؤال وجود دارد که آیا آمریکا هدایتی بر تولید بیش از 6000 تن کوکایین در سال، در 99 هزار هکتار زمین زیر کشت گیاه کوکا (مورد نیاز برای تولید کوکائین) در کلمبیا نداشته یا همان نقشی را به عهده دارد که پس از حمله و حضور در افغانستان تاکنون ایفا کرده؟ نقشی که سبب شد از زمان ورود نظامیان آمریکایی در سال 2001 تا کنون، تولید مواد مخدر در آن کشور 33 برابر شود.


4) از اوایل سال 2007 تا کنون حدود 8 هزار قبضه سلاح و 10 میلیارد دلار پول از مرزهای آمریکا و در عملیات قاچاقچیان مواد مخدر وارد مکزیک شده است. (7) به اذعان مسئولان امنیتی و سیاسی مکزیک، قاچاقچیان مواد مخدر سلاح‌های نسل جدیدی را در اختیار دارند که انحصاراً متعلق به ارتش آمریکا است به طوری که ایالت‌های میچوآکان و تامائولیپاس که مقر اصلی فعالیت کارتل مخوف خلیج مکزیک هستند؛ از سلاح‌های پیشرفته نسل چهارم از جمله تیربارهای اتوماتیک اف. ان.هرتسال.پی90 ،متعلق به ارتش آمریکا، برخوردارند. و این علاوه‌ی بر 15 میلیون سلاح سبک و در دسترس مردم مکزیک است که 95% آن از همسایه‌ی شمالی به مکزیک قاچاق می شود. همچنین بنابر اعلام دولت مکزیک، اغلب سلاح‌های پیچیده‌ای که در اختیار باندهای قاچاق است، از آمریکا وارد می گردد و از این روی بود که "فیلیپه کالدرون"، رئیس جمهور مکزیک، بر خلاف سیره‌ی همیشگی خود و سایر رؤسای جمهور این کشور، آمریکا را بزرگترین کشور از لحاظ فساد و مواد مخدر نامید و طی بیانیه‌ای دولتی که پس از دیدار وی با نمایندگان کنگره آمریکا منتشر شد، از این کشور خواست تدابیر و اقدامات شدیدی را برای مبارزه با جنایت و تبهکاری در مرزهای مشترک دو کشور برای پیشگیری از قاچاق اسلحه از شمال (آمریکا) به جنوب (مکزیک) اتخاذ کند. (8)


5) آمریکا با حمایت پشت پرده از مافیا، منافع فراوانی را عاید خود نموده که برخی از آن ها بدین قرار است:

الف- نیاز شدید دولت مکزیک در مبارزه با قاچاقچیان، تاکنون منجر به خرید مبالغ کلانی تسلیحات نظامی از آمریکا و تجهیزات جاسوسی از رژیم اسرائیل (9) شده است و حتی رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین و کنونی ایالات متحده، شرط به اصطلاح کمک مالی 450 میلیون دلاری آمریکا به مکزیک را در مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر _موسوم به طرح "مریدا"_، خرید تجهیزات نظامی لازم از جمله هلی کوپتر اعلام کرد و از این روی، این به اصطلاح کمک مالی چیزی نیست جز "جیب به جیب کردن" آن مبلغ. چرا که مسلماً خرید سلاح مثل همیشه از آمریکا صورت خواهد گرفت. (10)

ب- بر اثر ناامنی ایجاد شده، بسیاری از ثرروتمندان و نخبگان مکزیکی که آمریکا مایل به مهاجرت آنان است، به آن کشور کوچانده شده اند.

ج- نیاز مبرم مکزیک به کمک های مالی و غیر مالی آمریکا، زمینه‌ی نفوذ وسیعی را برای آن کشور به وجود آورده است به نحوی که شدت فعالیت مافیا سبب کمک خواهی بیشتر از واشنگتن، و این خود منجر به نزدیک تر شدن کاخ سفید به هدفش یعنی تضعیف و تجزیه‌ی مکزیک و سپس الحاق ایالات نفت خیز شمالی به خاک خود می شود. هم چنان که 4 ایالت کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس زمانی متعلق به مکزیک بود که پس از تصرف مکزیکوسیتی در قرار دادی تحمیلی به مبلغ 15 میلیون دلار، از دولت وقت خریداری شد. از این رو است که کنگره آمریکا اواخر ماه می طرح اعطای کمک 350 میلیون دلاری به مکزیک را برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر تصویب کرد اما برای عملی کردن آن شروطی از جمله اصلاحات در نظام پلیسی و قضایی کشور همسایه را خواستار شد. از طرف دیگر آمریکا خواسته است تا واحدهای پلیس و نیروهای نظامی مکزیک که از منابع مالی واشنگتن استفاده می‌کنند حقوق بشر را نقض نکنند و این در حالی است که در نظام حقوقی مکزیک بر خلاف آمریکا اعدام وجود ندارد و حتی نگارنده دربازدیدش از زندانی با 11 هزار نفر جمعیت در پایتخت، با کمال تعجب متوجه حضور فردی با پرونده‌ی قتل 60 نفر شد! با وجود این اما همچنان آمریکا خواستار رعایت حقوق(!) جنایتکاران در مکزیک است تا از این طریق خطر پذیری را برای قاچاقچیان کم تر و در نتیجه انگیزه‌ی فعالیتشان را مضاعف نماید.


6) در پایان اظهارات چند مقام بلند پایه‌ی اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به جهت تکمیل قطعات این پازل آورده می شود:

الف- مایکل هایدن ،رئیس سابق سیا: "مکزیک نیز می تواند در کنار ایران به چالشی برای اوباما تبدیل شود که احتمالا بسیار بزرگتر از عراق باشد. این کشور در حال تبدیل به یکی ازبزرگترین تهدیدهای امنیتی جهان است".

ب- فرماندهی مشترک ارتش آمریکا در گزارش اخیر خود مکزیک را در کنار پاکستان به عنوان کشورهایی نام برد که در خطر فروپاشی قیرب الوقوع هستند.

ج- وزارت دادگستری آمریکا اعلام داشت قاچاقچیان مکزیکی بزرگترین تهدید موجود آمریکا در زمینه جرایم سازمان یافته می باشند.

د- استقن هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا، چندی پیش اعلام داشت خشونت روزافزون، دموکراسی مکزیک را تهدید می کند.

ه- و آخر اینکه دنیس بلر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دولت مکزیک را به عدم کنترل مواد مخدر متهم نمود که واکنش وزارت خارجه مکزیک را در پی داشت.


پاورقی:

1- معادل 13% از کل نفت مصرفی آمریکا.

2- بیشترین واردات (50.9%) و صادرات (84.7%) مکزیک از و به آمریکا می باشد.

3- دولت مکزیک به تازگی از تصمیم خود برای اعزام 6 هزار نیروی جدید به برخی مناطق هم‌مرز با آمریکا برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر خبر داد.

4- در آمریکا حدود 30 میلیون معتاد وجد دارد که حدود 10% جمعیت را شامل می شود.

5- هیلاری کلینتون در دیدار خود با فیلیپه کالدرون: "بازار اشباع ناپذیر مواد غیرقانونی ما (آمریکا) به تجارت مواد مخدر دامن می زند".

6 - خوان مانوئل سانتوس وزیر دفاع کلمبیا از افزایش حضور نظامی آمریکا در کشورش خبر داد.

7- سفیر مکزیک در واشنگتن: "گروههای آمریکایی مانع از توقف قاچاق اسلحه به مکزیک می‌شوند".

8- هیلاری کلینتون: "ناتوانی ما در جلوگیری از قاچاق سلاح به طور غیرقانونی به آن سوی مرز که این مجرمان را مسلح می کند، باعث مرگ افسران پلیس، سربازان و غیرنظامیان می شود".

9- بر اساس گزارشهای افشا شده، رژیم صهیونیستی در صدد است به موجب قراردادی نظامی، 22 میلیون دلار تجهیزات جاسوسی پیشرفته شامل هواپیماهای بدون سرنشین به مکزیک ارائه نماید.

10- هیلاری کلینتون در دیدار با فیلیپه کالدرون: دولت اوباما درحال همکاری با کنگره آمریکا برای ارائه 80 میلیون دلار کمک به مکزیک برای خریداری هلیکوپترهای "بلکهاک" است.


پی نوشت:

1- جالب است بدانید ویروس آنفولانزای نوع A معروف به آنفولانزای خوکی، پس از جدال لفظی مقامات آمریکا و مکزیک بر سر چالش مواد مخدر، ناگهان در کشور اخیر رواج یافت و ضرر هنگفتی بابت نیمه تعطیل درآمدن صنعت گردشگری مکزیک متحمل این کشور کرد. ضمن آنکه بعدها مشخض شد دونالد رامسفلد، وزیر دفاع بوش، از سهامداران اصلی "گیلئاد ساینس" شرکت عرضه کننده‌ی واکسن این بیماری بوده که درآمد هنگفتی را از فروش واکسن به کشورهای مختلف جهان عاید خود نمود.

2- مطلب مرتبط از همین قلم: farsnews.com/newstext.php?nn=13900722000611


* نگاشته‌ی اینجانب در تاریخ 6 اردیبهشت 88

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.