۱. هنگامی که «علی محمد باب» بر انحراف جامعه ایرانی مأموریت یافت، ابتدا صرفا خود را صاحب کرامت معرفی نمود، سپس باب امام زمان، بعد خود امام زمان تا اینکه برای خویش مقام ربوبیت و در نهایت الوهیت قائل شد و متأسفانه مرحله به مرحله هم بر عده ای مؤثر افتاد!
از منظر روان شناسی اجتماعی، اقدام وی کاملا هوشمندانه و بر «تست خریت» پیروانش متکی بود. طبیعتا اگر ادعای اول وی مقبول نمی افتاد، هرگز وارد مراحل بعدی نمی شد.
۲. اقدامی که آمدنیوز انجام می دهد نیز دقیقا مبتنی بر همین روش، یعنی تست خریت مخاطبان خویش است. اینکه تصمیم می گیرد دروغی را کش دهد (تلفن نمایشی فرمانده سپاه) یا ندهد (حضور بدل رهبری در میان زلزله زدگان کرمانشاه) با میزان فهم و سواد مخاطبانش رابطه مستقیمی دارد و شاخص تعیین آن نیز میزان بازخوردی است که از انتشار یک مطلب دریافت می نماید.
حکایت درستی است که تا پالان پذیر هست، پالان گذار هم هست...